torsdag 12. mars 2009

Grotesk massakre


(Bilde fra VGnett)

Jeg har da lest en del om det som skjedde på skolen i Winnenden. For de som ikke har lest som det så var det en 17 år gammel gutt ved navn Tim som brøt seg inn på en skole i Winnenden og drepte 9 elver samt 3 lærere. Etter det stakk han av, og drepte 3 tilfeldig forbipasserende i flukten fra politiet, før han til slutt skjøt seg selv.


(Tim Kretschmer (17), bilde fra VGnett)

Det som nå har kommet opp i saken er at han har pratet med en anonym person, trolig en venn, midt på natten om det han senere kom til å utføre:
Faen Bernd, det er nok. Jeg har fått nok av denne likegyldige tilværelsen. Alltid det samme - alle ler av meg. Ingen anerkjenner mitt potensial... jeg mener det helt ærlig Bernd, jeg har våpen her og i morgen skal jeg gå til min tidligere skole og grille dem ordentlig. Kanskje kommer jeg meg også derfra... hold ørene åpne Bernds, dere kommer til å høre fra meg. Merk dere stedsnavnet: Winnenden. Og ingen beskjed til politiet, ikke vær redd, da stikker jeg av!

Bernd (som er tysk, og er som Ola Normann for oss, et anonymt navn) svarte det hele med:
"LOL".


For det første vil jeg få legge inn at hvis denne Tim er så anonym og usynlig som han selv skulle ha det til, måtte vel det komme som et lite sjokk på denne Bernd, og i det hele tatt gitt han en liten grunn til bekymring?
Men ok, kanskje de var venner, og at Bernd virkelig ikke hadde grunn til bekymring. Kanskje Tim var litt av en spøkefugl.

Men over til drapsmannen, Tim. Han var 17 år gammel. Han hadde det kanskje vondt, og sånn sett, var det jo synd på han. Men det gir han ingen grunn til å fly rundt og drepe 15 personer, og å skade enda fler. Disse personene er mest sannsynlig helt uskyldige, og kjente sikkert ikke vedkommende en gang. Groteskt spør du meg.

Det ble også gjort et stort funn av ammunisjon på skolen, som tyder på at han hadde planlagt å drepe flere også.

Jeg skjønner bare ikke hva som får folk til å gjøre noe sånt. Det er helt ufattelig.


Slik skjedde skoleskytingen:

•Klokken 9.30 lokal tid går 17 år gamle Tim Kretschmer inn på sin gamle skole Albertville Realschule i Winnenden en forstad til Stuttgart i Tyskland iført svart militæruniform og gassmaske.

•Inne på skolen starter han å skyte. Han dreper tolv personer, ni elever, av dem åtte jenter og 3 kvinnelige lærere.

•9.33 mottar politiet den første nødmeldingen fra en livredd elev.

•9.35 ankommer den første politipatruljen skolen. De møter drapsmannen i første etasje av bygningen. Kretschmer flykter fra skolen i farens Porsche, men skyter og dreper en mann han passerer utenfor en psykiatrisk klinikk. Politiet finner store mengder ubrukt ammunisjon på skolen. Det antas at han hadde planlagt å drepe mange flere.

• 1000 mann settes inn i jakten på 17-åringen, inkludert politihelikopter og hunder.

•10.00 stormer de foreldrenes hjem i Leutenbach, 12 kilometer fra skolen.

•12.04 kaprer 17-åringen en bil og tvinger sjåføren til å kjøre sørover. De blir sittende fast i trafikken, og han får bilføreren til å snu og kjøre mot Wendlingen, 40 kilometer fra Winnenden. Bilføreren unnslipper og får varslet politiet.

•Politiet følger Kretschmer til et industriområde i Wendlingen.

•12.30 havner han i skuddveksling med en sivilkledd politimann. Han dreper to tilfeldig forbipasserende og skader to politibetjenter Når han prøver å unnslippe blir han truffet i beina. Han faller, men klarer å lade om geværet.

•Kort tid etter blir han funnet død. Han tatt sitt eget liv.

•Noe motiv for drapene er ennå ikke kjent.
(Utdrag hentet fra VGnett, les hele saken her)


(Bilde fra VGnett)

Rest In Peace -ut

1 kommentar:

jonette sa...

folk har fritidsproblemer.